Architektura detailu a materiálu je přímo spojená s technologií výroby staveb ve své době. Mizející řemeslo nahrazují hotové průmyslově vyráběné produkty, které na místě ke konstrukci připevňují montéři.
TheBüro kombinuje současné technologie s řemeslně pojatými postupy. Míříme na odlehčenou originalitu výsledného díla, které má být přiznaně stavební povahy, zároveň ale přesahovat běžné stereotypy tvorby.
„Velké věci se dělají řadou malých věcí, které se spojily.“
Vincent van Gogh
Protože architektura je poezií techniky, doteky High-tech principů a detailů jsou v TheBüro oblíbeným motivem. Zaujetí technicistní estetikou se promítá do dílčích design řešení s ohledem na harmonický celek.
Využíváme možností parametrického navrhování, zejména v situacích, kde je zapotřebí prostorově zorganizovat množství prvků podle kvalitativních pravidel - směry výhledu, materiálové přechody apod.
Každé místo se nutně skládá z kousků, které sem někdo umístil. Architektonický celek, byť by jeho základní koncepce byla sebegeniálnější, se bez orchestrace sestavené z vybraných detailů neobejde. V TheBüro při tom s oblibou hledáme originální detaily, často jen pomocí více či méně drobných obměn oproti běžné normě a stereotypu. Nečekané momenty tak, jsou-li vyvážené vůči celku, přinášejí radost a oživení.
materiálity
S …větlé Sametové Spojené Staré Stinné Slité Strakaté Stejné Syrové Slastné … a všelijaké jiné mohou být věci, s kterými přímo přicházíme do kontaktu, dotýkáme se jich, sedáme si na ně, zblízka prohlížíme.
V přímém kontaktu s věcmi člověk zakouší jaké je to být.
„Půvab a krása by měly býti veskrze půvabné a krásné, masivní, ze vzácného materiálu, a nikoli slizem a neřádem vyplněné.“
Thomas Mann
TheBüro má rádo neotřelé materiály a jejich kombinace. V projektu je vždy někde něco neobvyklého, co však kontextuálně navazuje na charakter zadání a lokality. Pracujeme s drahými i levnými materiály, přírodními i umělými - zásadní je vždy kreativně uchopit koncept a účel věci. Ze zásady se vyhýbáme a odmítáme materiálové imitace, nešvar zcela degradující nejen detail architektury, ale v celkovém pojetí i kulturu jako takovou.
Architektonická barevnost úzce souvisí s přirozenou stavební materialitou. Zásadně vypovídá o účelu a poslání stavby, a může tak podpořit (nebo naopak nevhodně oslabit až zničit) prostorovou koncepci a charakter prostředí. Porozumění mezi klienty a architekty je důležité, stavby nejsou jako automobily, zůstávají na místě a přímo utváří jedinečný charakter místa.
Architektura může tvořit rámec, ve kterém teprve dochází k nějakému ději. Barva TheBüro je tak nejčastěji uchopena jako akcent zaznívající v neutrálním prostředí. V akváriu rámcového prostoru plavou velké i malé ryby se svými barvami, materiály, texturami a tvary.
Barvy akcentů jsou věcí kreativity a fantazie. Někdy je to okouzlení jedním konkrétním vzorkem, jindy kontext stavebního místa a textura jeho vizuální podoby.
Nejlepším základem pro architekturu vždy byla, je a bude bílá. Zatímco malíři šerosvitu nechávají své objekty vyvstávat ze tmy, architekturu odvozujeme od počátku z plného světla. Jde tu primárně o životní prostředí, ve kterém se až následně na to může začít uplatňovat formotvorná agenda tvarů a hmot.
Bílá je principiální. Může však mít i mnoho odstínů a nabývat sytost.
„Malíř by měl pokaždé začít nabarvením plátna na černo, protože všechny věci v přírodě jsou tmavé, kromě případů, kdy jsou vystaveny světlu.“
Leonardo da Vinci
„Všechna rozmanitost, všechen půvab, všechna krása života se skládá ze stínu a světla.“
L. N. Tolstoj
Světlo je médiem hlavního smyslu, kterým člověk vnímá své prostředí, zraku.
Vizualita je ale v naší době zaplavené přemírou obrazového materiálu, který je odtržen od fyzické reality a prožívaného bytí, často jen pozlátkem. Architektonické světlo je takové, které dává smysl a orientaci prostorům, které architektura vytváří pro životní situace.
V pracích od TheBüro světlo ponejvíce volně plyne, jemně vytváří světlé interéry. Běžně a rády se ale vyskytují i světlené efekty, které dodávají patřičný výraz a akcent na místa, která se tak místy stávají.
S pomocí materiálu a stínu ale také vykreslujeme tvary a struktury, jejichž podoba je živá a překvapivá, protože právě světlo je teprve nechává se projevit.
SML je koncept vnímání architektury jako součásti světa kolem nás, ve třech kategoriích volně souvisejících s měřítkem. SML jsou vrstvy, které se navzájem prolínají a doplňují. Vlastnosti související s jedním měřítkem lze nacházet i v ostatních - vnímání dominanty (L) úzce souvisí např. i s materiálem (S), z nějž je stavba provedena. Ve výsledku se kvalita zacházení se SML kriticky podílí na kvalitě vlastního životního prostředí.
Bytový soubor Terchovská, Bratislava
Bratislava odstartovala realizaci nájemních bytů stavěných ve své režii. Prvním větším projektem má být bytový soubor Terchovská, trojúhelníková zástavba v těsném sousedství autostrády Galvaniho s kapacitou 82 obytných jednotek. Podélná hmota s pavlačovým přístupem k bytům odděluje strukturu izolovaných obytných kostek od rušného okolí. Koncept moduluje měřítko od velkého k malému a mezi hmotami vytváří jemnou síť poloveřejných prostor, dotvořených kvalitní zahradní úpravou. Pojetí domovních komunikací, pavlačí a vybavení parteru nabízí rozmanitá místa k setkání v kontrastu s jednoduše až lapidárně řešenými byty.Bratislava odstartovala realizaci nájemních bytů stavěných ve své režii. Prvním větším projektem má být bytový soubor Terchovská, trojúhelníková zástavba v těsném sousedství autostrády
Bratislava odstartovala realizaci nájemních bytů stavěných ve své režii. Prvním větším projektem má být bytový soubor Terchovská, trojúhelníková zástavba v těsném sousedství autostrády Galvaniho s kapacitou 82 obytných jednotek. Podélná hmota s pavlačovým přístupem k bytům odděluje strukturu izolovaných obytných kostek od rušného okolí. Koncept moduluje měřítko od velkého k malému a mezi hmotami vytváří jemnou síť poloveřejných prostor, dotvořených kvalitní zahradní úpravou. Pojetí domovních komunikací, pavlačí a vybavení parteru nabízí rozmanitá místa k setkání v kontrastu s jednoduše až lapidárně řešenými byty.
Bratislava odstartovala realizaci nájemních bytů stavěných ve své režii. Prvním větším projektem má být bytový soubor Terchovská, trojúhelníková zástavba v těsném sousedství autostrády Galvaniho s kapacitou 82 obytných jednotek. Podélná hmota s pavlačovým přístupem k bytům odděluje strukturu izolovaných obytných kostek od rušného okolí. Koncept moduluje měřítko od velkého k malému a mezi hmotami vytváří jemnou síť poloveřejných prostor, dotvořených kvalitní zahradní úpravou. Pojetí domovních komunikací, pavlačí a vybavení parteru nabízí rozmanitá místa k setkání v kontrastu s jednoduše až lapidárně řešenými byty.Bratislava odstartovala realizaci nájemních bytů stavěných ve své režii.
Tým: Jan Vrbka, Roman Strnad, Jiří Jurenka, Denisa Boháčová, Petr Suchánek.